Sunday 12 February 2012

PeTuA aTaSi MAsALaH bANgUn pAGi...!!!

1. Berhenti Memicit ‘Snooze’ di Alarm Anda
“Ketika korang menekan keypad snooze, otak korang tahu dan akan berkata bahwa bunyi itu akan mati beberapa minit lagi, sehingga korang akan tertidur lebih layan. Tapi itu juga bermaksud akan lebih kebal mendengar bunyi itu daripada ketika mendengar bunyi itu pertama kalinya.

“Teknik yang paling tepat adalah set alarm pada jam dimana korang benar-benar akan bangun, takyah set awal sangat sebab korang tahu hal itu hanya akan membuat korang selalu menekan keypad snooze..


2. Gambarkan Harimu Seketika
Ketika korang benar-benar terbangun, tutup mata seketika dan gambarkan apa yang akan korang buat pada hari itu dengan penuh semangat dan positif. “Berimaginasi tentang aktiviti selanjutnya akan merangsang otak untuk berpikir dan anda akan berusaha mewujudkannya ketika benar-benar beraktiviti,”

3. Minumlah Air Segera Setelah Bangun
Meminum segelas air segera setelah terbangun (lebih pun orait juga) adalah cara yang baik untuk mengganti cairan tubuh yang berkurang semalamnya. “Segala sesuatu yang terjadi di dalam tubuh memerlukan air. Tanpa air yang cukup, sistem metabolisme dalam tubuh akan bekerja lebih keras yang dapat menyebabkan melemahnya fungsi organ,”

4. Biarkan Sinar Matahari Masuk
Sinar matahari yang menyentuh kulit akan membuat korang lebih mudah terbangun. Bacalah Quran berdekatan tingkap atau keluarlah untuk kena teh atau kopi beberapa minit.

“Cahaya pagi yang masuk ke dalam tubuh bagaikan jam semulajadi yang akan menghentikan sekresi melatonin, hormon yang membuat seseorang mengantuk dan meningkatkan hormon serotonin yang menjana mood seseorang”

5. Picit muka korang
Memicit di sekitar muka akan meningkatkan sirkulasi darah dan mempercepat bangun tidur. Boleh dimulakan dengan memicit dari daerah kening, pipi, pukul-pukul dengan telapak tangan, kemudian area dagu dan akhirnya seluruh bagian wajah. Selain meningkatkan sirkulasi darah, gerakan memicit boleh membuat korang segar dengan cepat.

p/s : Jangan sekali-kali memicit wajah kawan yang sedang tidur, selain kemungkinan ditampar, banyak kemungkinan buruk yang lain akan berlaku. Simpan niat korang dalam-dalam.


6. Bermainlah Sedikit
Aktiviti fizikal adalah satu cara paling berkesan untuk membuang malas.

Bagi kite yg masih kategori remaja boleh  main judi, opsss no! no! no! daun kad jee ok no money2, atau sarung tracksute dan pergi jogging walopun badan anda macam lidi.. huhu =) macam aq wajib g jogging sbb da cam blue hippo da aq ni..huhuhu

Buat masa ni, aQ amat berharap, korang mempraktikkan 6 cara untuk atasi masalah malas bangun pagi, untuk korang rebut nikmat pagi, nyaman damai, sambil kena teh.. pehh memang layan.

yg ade kelas pagi2 mmg kena awal laa bangun, bagi yg selalu lewat ke kelas sbb maslah ni, praktis kan laa petua ni..

selamat mencube...!!!


No comments:

Post a Comment